Ionica Smeets

Over de idiotie van alles willen toetsen

Meten is weten, maar je kunt lang niet alles vatten in een reeks getallen. Hoeveel zegt het bijvoorbeeld als een leerling bij een toets afwijkt van het gemiddelde? Wanneer is dat reden om in actie te komen? Stel dat je met een test kinderen met een probleem probeert op te sporen, wat is dan de kans dat die test per ongeluk ook kinderen zonder problemen aanwijst? En wat voor invloed hebben al die toetsen op docenten en leerlingen? Ionica Smeets kijkt met een wiskundige blik naar toetsen en waarschuwt voor wat er daarbij allemaal mis kan gaan. Ze geeft voorbeelden van onhandig gekozen definities, maar ook van juist bijzonder goed gekozen testen. Kortom: ze laat zien waar statistieken misleidend zijn en zorgt dat je voortaan makkelijker door een brij van cijfers kunt kijken naar waar het eigenlijk om gaat: de individuele leerlingen.

Foto Ionica Smeets 3    

Ionica Smeets is wetenschapsjournalist, wiskundige en hoogleraar communicatie aan de Universiteit Leiden. Binnen de wetenschapscommunicatie onderzoekt ze de kloof tussen experts en algemeen publiek. Wat gaat er mis als die groepen met elkaar communiceren? En wat kunnen wetenschappers doen om dit proces te verbeteren? Ze schrijft columns voor de Volkskrant onder de naam 'Ionica zag een getal'. Daarnaast maakt ze met Ype Driessen een fotostrip voor New Scientist. Ze maakte diverse tv-programma's en presenteert sinds 2015 de Nationale Wetenschapsquiz bij de VPRO. Ook hebben we Smeets wat beter leren kennen in Zomergasten 2014, waar ze ons liet zien hoe leuk en interessant wiskunde en wetenschap kunnen zijn.

 

cover tijdschrift

PO Magazine

www.pomagazine.nl