Piet van der Ploeg - Mondigheid, zeggenschap en eigenaarschap van leerlingen

Het ideaal om recht te doen aan wat kinderen beweegt, wat kinderen nodig hebben en wat kinderen zelf willen, is al ruim een eeuw dé drijfveer van onderwijsvernieuwing. Tegenwoordig is het populair in termen van eigenaarschap en student voice. In praktijk en theorie verkijkt men zich nogal eens op wat het voor onderwijs betekent en van onderwijs vraagt om aan zeggenschap en eigenaarschap te werken. Vaak met als uitkomst het omgekeerde van wat men beoogt. Wat gaat er mis? En hoe kan het beter? Ik vertel over don’ts en dos: over wat onhandig is en over wat verstandig is aan de hand van concrete voorbeelden.

Piet van der Ploeg is onderzoeker en docent aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij houdt zich bezig met ethiek en recht ‘rond’ opvoeding en onderwijs, burgerschaps-vorming (filosofie, geschiedenis, beleid, praktijk), onderwijsfilosofie en geschiedenis van onderwijs (met name van onderwijsvernieuwing).